Jakub
Böhme (1575-1624) - Dzieła teozoficzne, Amsterdam, 1682,
Mysterium Ziemskie i Niebieskie.
Andeutung
der Titul-Figur des irdischen und himmlischen Mysterii.
Alle irdische und vergängliche Kreaturen, die in unterschiedenen
Örtern in den Elementen wohnen, sind aufgesiegelte Wunder, die im großen Geiste
und Leben der Welt liegen, welcher aus dem Einigen Brunn der Sonnen zuerst seine
speciale Mysteria als das Gestirne offenbaret, aus welchen hernach die Mannigfaltigkeit
der Geister, Leiber, Figuren und Farben aller Kreaturen, einer jeden nach Eigenschaft
seines Astri, im Gewirke der Elementen formieret und gebildet werden; und ist
in seiner ganzen Gestalt dieser offenbaren Welt mit der Sonnen und dem Gestirne
ein Abbild und Nachmodelung des Ewigen Mysterii, da der Geist die unzählbaren
Wunder, so in der Beschaulichkeit Göttlicher Weisheit erblickt werden, durchs
Wort im Licht eröffnet und das Göttliche Reich in Ideen, Bildnissen und Figuren
aus dem Ungrunde der Ewigen Einheit offenbaret, da eine jede ausgestoßene Eigenschaft
wieder ein sonderlich Arcanum sonderlicher Scienz ist und mit dem Feuer-Centro
eigener Begierde zur Offenbarung seiner Wunder aus sich gehet; daß also der
Ungrund der Ewigen Freiheit mit ewigem Leben und Weben in unzählbaren Wunderen
ist erfüllet.
Objaśnienie
tytułowej alegorii „Misterium ziemskiego i niebieskiego”.
Wszystkie ziemskie i przemijające stworzenia, zamieszkujące różne
miejsca w obrębie żywiołów, są odpieczętowanymi cudami, zawartymi w wielkim
duchu ożywiającym świat, duchu, który najpierw z jedynego źródła Słońca objawia
w postaci gwiaździstego nieba swoje [własne] specyficzne Misteria, z których
następnie w materiale żywiołów ukształtowana jest i utworzona rozmaitość duchów,
ciał, kształtów i barw wszelakich stworzeń, każdego wedle własności jego gwiazdy;
i w całej swojej postaci, którą stanowi ten objawiony świat wraz ze słońcem
i gwiazdami, jest [duch ten] odbiciem i odwzorowaniem Wiecznego Misterium; bo
duch [ten] niezliczone cuda – tak, jak się one jawią przy kontemplacji boskiej
mądrości – ukazuje w świetle poprzez Słowo; i [duch ten] w ideach, obrazach
oraz metaforach objawia z niezgłębioności [1]
Wiecznej Jedności Królestwo Boże, a z kolei każda postrzegana własność jest
szczególnym Arcanum szczególnej nauki i, mając w ogniu własnego pożądania swoje
[podmiotowe] centrum, wychodzi z siebie, by objawić [w sposób przedmiotowy]
jego cuda; tak więc niezgłębioność Wiecznej Wolności wypełniona jest wiecznym
życiem oraz ruchliwością [i przejawia się] w niezliczonych cudach.
Przełożył
Światosław Florian Nowicki
Przypis
[1]
Specyficzny dla drugiego okresu twórczości Böhmego termin Ungrund przekładam
tu tak, jak dr Jod, tzn. przez „niezgłębioność” – przyp.tłum.